A Rio de Janeiróban rendezendő olimpia ugyan még nagyon kevesek számára van célkeresztben, de a sportági szerkezet utóbbi időszakban megszokott változása miatt már most javában zajlik a lobbi harc a 2016-os nyári olimpiai programba kerülésért. Egyes új szakágak bekerülése (a NOB szigorú mennyiségi kvótái miatt) csak más versenyszámok rovására valósulhat meg, így a sportági program alakításának nagy része a sportági szakszövetségek hatáskörébe került. A vívók rotációs rendszere számunkra is jól ismert, ez a rendszer pedig máshol is teret hódíthat hamarosan. A Nemzetközi Vitorlázó Szövetség (ISAF) is keresi a sportági optimumot, a jelenlegi ötletelés pedig több szálon is fut. Az elképzelések között szerepel például az is, hogy a 2016-os játékokról kikerülne az egyetlen még programon szereplő tőkesúlyos hajóosztály (csillaghajó), a most meglévő különálló férfi és női 470-es kategória helyett pedig egy vegyes 470-es hajóosztály kerülne a programba.

 

A szakemberek a szörf sportág szerepét is átgondolnák, egyes javaslatok arról szólnak, hogy a férfi és a női szörfösök versenyei helyett a mostanában különösen népszerűvé váló kite surf kerüljön be az olimpiai programba. A csillaghajó osztály helyett az elképzelések szerint – a tornádó hajóosztály három évvel ezelőtti „kigolyózása után” - újra programba kerülhetnének a többtestű hajók, ezúttal már szintén vegyes (férfi + női ) legénységgel a fedélzeten. A csillaghajó (star) kapcsán persze érdemes megemlíteni, hogy az elképzelés még csak ötlet és javaslat szintjén van, a valósággá váláshoz az ISAF jövő májusi kongresszusának is jóvá kell hagynia. A hat év múlva olimpiát rendező brazilok persze aligha támogatják az elképzelést, egyik legjobbjuk, a csillaghajóban négyszeres olimpiai érmes, és kétszeres olimpiai bajnok (1996, 2004), hazájában nemzeti hősnek számító Torben Grael ugyanis valószínűleg minden követ megmozgat majd a kategória megmentéséért.